ספרי פרוזה ועיון
בשם שמים
בראש השנה תש"ע, ספטמבר 2009, יצא לאור ספרי 'על בלימה', המתאר את קורותיה של חטיבת השריון הסדירה 188 במלחמת יום הכיפורים. בתוך זמן קצר התמקם סיפורה של החטיבה במשכן הראוי לו מקדמת דנא – לב השיח הציבורי, ואני, השליח, מצאתי את עצמי מרצה על המלחמה בפני קהלים מגוונים, שחצו את כל רובדי החברה הישראלית.
איך קרה שחיל האוויר לא ראה את הסימנים המעידים? נשאלתי באחת ההרצאות.
מדוע נשלחו מטוסים בבלגן כזה לשמיים? נשאלתי באחרת. ומה גרם לכישלון הגדול של "דוגמן 5", מבצע השמדת הטילים בסוריה?
לא חקרתי את הנושא, נהגתי להשיב. אינני יודע. וניצוץ סקרנות החל להבזיק בראשי.
באוגוסט 2010, בעקבות פגישה אקראית עם טייס קרב מהמלחמה ההיא, הבעיר הניצוץ את האש. מאותו רגע לא עצרתי.
שלוש שנים אחר כך סיימתי מסע מרתק, מרגש, כואב ומתסכל, בעקבות אנשים ואירועים בלתי נתפסים.
מלכתחילה החלטתי שלא יהיה זה ספר שיפרוש את כל היריעה של פעילות חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים. התעמקתי בהכרעות ה"כבדות". רפרפתי על פני האחרות. והתמקדתי במטוס אחד ובטייסת אחת.
הבחירה בסוג המטוס היתה פשוטה.
מטוסי הסיוע הקרוב – טייסת סופר מיסטר משופר (סער) וחמש טייסות סקייהוק (עיט), עשו כמיטב יכולתם, ועדיין, תכונותיהם המולדות הגבילו אותם למשימה אחת בלבד. סיוע קרוב. לא אפשרו להם (כמעט) ליטול חלק בקרבות אוויר או תקיפות עומק.
ארבע טייסות המיראז' לסוגיו השונים (שחק ונשר), גרפו את מירב התהילה במלחמת ששת ההתשה, אלא שבמלחמת יום הכיפורים – למרות הכתרתם, שוב, לאלופי ההפלות, ותרומתם המכרעת ליירוט מטוסי תקיפה מצריים שניסו לשבש את מהלך הצליחה של כוחות צה"ל למערב התעלה – למרות כל אלה הם ניגנו "כינור שני".
באוקטובר 73 היה רק מטוס אחד שבאופן טבעי, התמקם במרכז הבמה, מילא את התפקיד הראשי בהצגה בלתי מתוכננת, שנכפתה גם עליו. מטוס שידע לעשות ה כ ל : סיוע קרוב, אמנעה, תקיפות עומק, יירוט.
אז הלכתי עליו, על הפנטום, או בכינויו בחיל האוויר הישראלי, "קורנס".
ארבע טייסות פנטום היו לחיל האוויר באוקטובר 73'. אחת מהן, 201 ("האחת"), נבחרה לייצג את סיפורו, כפי שהצטייר בעיני מפקדיו, לוחמיו וקציני המטה שלו, בימי הסערה הגדולה. מלחמת יום הכיפורים.
"האחת" היתה טייסת הפנטומים הראשונה. החלוצה. אלא שנתון זה לבדו לא היה מביא אותי לבחור דווקא בה. הייתי צריך עוד משהו. מצאתי.
רגע לפני סיום מלחמת ההתשה " נפלו השמים" על הטייסת הצעירה. בחמישה שבועות בלבד, ספגה "האחת" מכה אנושה וללא חיבוטי נפש ניערה מעליה את כסות האבלים והמשיכה במבערים מלאים קדימה.
באה מלחמת יום הכיפורים והוכיחה שאופיה הלוחמני של "האחת", כפי שבא לידי ביטוי במלחמת ההתשה, לא היה ניצוץ רגעי אלא אש התמיד.
בעשרים ימי לחימה בלתי פוסקים נדרשה טייסת 201 לגיוס כללי של תעצומות נפש – החליפה שלושה מפקדים, איבדה יותר לוחמים ושבויים ומטוסים מכל שאר טייסות הקורנס, ושוב, בלי למצמץ, בלי להתבכיין, הסירה מעל צווארה את אבני הרחיים והמשיכה, כדרכה בקודש, אל המשימות הקשות ביותר.
בסיום המלחמה, כשמישהו בענף תולדות חיל האוויר טרח לבנות טבלאות ולשבץ בתוכן נתונים, התברר שלמרות הנחיתות המצטברת במספר המטוסים ואנשי צוות האוויר היתה זאת "האחת" שהפילה יותר מטוסים משלוש אחיותיה.
והיה מבחן תוצאה נוסף.
בסיומה של מלחמת יום הכיפורים נותרו בטייסת 201 חמישים ושניים לוחמי צוות אוויר.
יותר ממחציתם החליטו להמשיך בשירות קבע ממושך בחיל. כשפרשו מצה"ל, היה ללוחמי הטייסת, מודל אוקטובר 1973, רקורד מרשים, ככל הנראה ללא אח ורע בתולדות חיל האוויר – עשרה אלופי משנה, שבעה תתי-אלופים, שני אלופים, שני מפקדי חיל ורמטכ"ל אחד.
בשם שמים מבוסס בעיקר על עדויות אנשי צוות האוויר בטייסת 201 שנמסרו סמוך למלחמה, וגם 38 שנים מאוחר יותר.
באמצעות שיטות שפתחתי במהלך עבודת המחקר על ספרי הקודם, נוסף על אינספור הצלבות בין עדויות חדשות וישנות, תוך הכרת מגבלת תעתועי הזיכרון והנטייה האנושית להצניע תקלות, אני חושב שהגעתי קרוב ככל האפשר בשערי האמת.
כמה מילים על טייסים כמרואיינים.
החבר'ה האלה לא מכבירים מילים.
התעקשתי.
אחרי שניפצתי את מעגל החשדנות הראשון; אחרי שהעמידו אותי למבחנים שונים ומשונים; אחרי שהחליטו שאולי בעצם יש יתרון לאורח שבא מבחוץ, בלי לסמן מטרה, בלי לובי, קשרים קודמים או מחויבויות; אחרי שקראו את 'על בלימה' – אחרי כל זה הם התרצו, ופתחו בפני את שערי החומה הבצורה.
מאז הם לא סתמו את הפה.
גיליתי שהם לא עקביים. תחליטו, אמרתי, הדבר הזה שאתם מטיסים בשמיים הוא מטוס או אווירון? והכחול-כחול זה שמיים או אוויר? ואתם מטפסים או נוסקים?
וגם סנובים.
"פיפר", "פיקל", "סרוטל", "סטיק", "הוט מייק", "בידון", "אוסילציה", "ורטיגו".
מה קרה, בן יהודה לא הגיע לטייסת?
* * *
הספר שלפניכם הוא לא רק "האחת".
בשם שמים אינו רק סיפורם של גברים צעירים בסרבלי טיס וחליפות לחץ.
ואיך אפשר שיהיה.
בין טרשי רמת הגולן וחולות סיני הותיר דור לוחמי 73' את נעוריו וחלומותיו, ובעיקר את חבריו. כמעט 2,600 חיילים.
גם אני הייתי שם. והכעס הפרטי שלי, על חברי שהוקרבו למולך, טילטל ודחף אותי הרחק מעבר ל"זווית האווירית" שאיתה התחלתי – היישר אל חדרי ישיבות הממשלה, המטכ"ל, המודיעין על שלוחותיו השונות, ועדת החוץ והביטחון ושגרירנו בוושינגטון.
רציתי להבין מה בדיוק קרה שם, בקו פרשת המים של החברה הישראלית, במלחמה שאחריה שום דבר כבר לא היה אותו הדבר.
* * *
לרכישה: ברשתות חנויות הספרים המובילות ('צומת ספרים', 'סטימצקי') בכל רחבי הארץ
על בלימה
בספטמבר 2009 יצא לאור הספר 'על בלימה'.
מעולם קודם לכן, לא מצאתי את עצמי נדרש לתעצומות נפש כגון אלו שדרשו ממני עבודת המחקר והכתיבה אודות לחימת חטיבת השריון 188 במלחמת יום הכיפורים. לילות ארוכים של נדודי שינה וייסורי יצירה ליוו את הולדת הרך הזה. לא בכדי. המלחמה הארורה ההיא של אוקטובר 73 - סרטה את כולנו. שהיינו שם. עמוק פנימה ניסינו לדחוק את הזיכרונות, המראות, הריחות והקולות. לא הצלחנו. הכעס, התסכול, העלבון, הזעם, העצב הגדול. כל כך הרבה עצב.
בסיומן של שנתיים אינטנסיביות, מלוות בעשרות ראיונות אישים עם אלו שהיו שם ונותרו עדיין בינינו, מגובה בהררי מסמכים, יומני מבצעים, תמלול רשתות קשר וכמובן דו"ח וועדת אגרנט הצלחתי, כך אני מקווה, להאיר את הפינות החשוכות, להתיר את המנעולים והפלונטרים שהסתירו את האמת על המלחמה ההיא ועיקר העיקרים לנצח עבור חטיבה 188 את הקרב על הזיכרון הציבורי. לעשות את התיקון שכל כך נדרש עבורם.
כמה דקות לפני השעה שתיים של שבת-כיפור, 6 באוקטובר 73, פרצה מלחמת יום הכיפורים. בשעות הלחימה הראשונות, הקריטיות ביותר, הייתה חטיבת השריון הסדירה מס' 188 הסדן היחיד שעליו התנפצו מתקפות הצבא הסורי ברמת הגולן. מפוצלים למחלקות טנקים בודדות לאורך קו הגבול, תחת הנחייה פיקודית שאין לסגת אף שעל, עמדו הטנקיסטים של 188 ובלמו את מסת האויב ביחסי כוחות חסרי תקדים.
בשעות הבוקר של יום ראשון, 7 באוקטובר 1973, הפך קרוב למחצית שטחה של רמת הגולן לשטח סורי כבוש. מאות טנקים ואלפי חיילי אויב הסתובבו בדרום הרמה כאדונים באחוזתם.
"השפה השולטת בדרום הרמה היא ערבית" תדרך תא"ל רפאל איתן (רפול), מפקד אוגדת הרמה, את אחד ממפקדי כוחות המילואים שנשלחו לעצור את הקריסה הגדולה.
"הבית השלישי בסכנה" זעק בשעות הבוקר המוקדמות של אותו יום ראשון שר הביטחון משה דיין, לעברו של בני פלד, מפקד חיל האוויר.
לולא עמדו שם המחלקות הבודדות של חטיבה 188 ונלחמו כפי שלא הוכנו ותורגלו מעולם, ייתכן וספר זה לא היה נכתב מעולם. אולי בהוצאת ספרים בדמשק.
ללא נחישותם, דבקותם במשימה, כשר האלתור שלהם, המשך לחימתם כטנקים בודדים - גם כשכל המסגרות הפיקודיות נפרצו וקול המפקדים נעלם ונאלם מרשתות הקשר – ייתכן וחטיבות טנקים סוריות היו כובשות את כל רמת הגולן, מתייצבות על מעבורות נהר הירדן, ממשיכות וגולשות לגליל, לעמקים ולחיפה ונבואתו של דיין הייתה מגשימה את עצמה – הבית השלישי היה נחרב. אפיזודת חיים חולפת בת 25 שנים של מדינה צעירה שמתה על חרבה.
'על בלימה' מוקדש לכל לוחמי חטיבה 188 שבשמה של מדינת ישראל וצבא ההגנה לישראל נשלחו ב-6 באוקטובר 1973 להגן על גבולותיה, כשהם מאמינים בלב שלם בקברניטי המדינה שלהם, שעשו את המיטב טרם שלחו אותם למשימתם.
'על בלימה' מוקדש לאותם לוחמים נבגדים שדהרו אל רמפות הטנקים במלוא אמונתם ונחישותם, וגילו שם, קצת לפני שתיים בצהריים, עולם ערכים איתן שהתפוצץ להם בפנים.
'על בלימה' מוקדש למשפחות הנופלים ששכלו בנים, בעלים, אבות וכבר מעל 36 שנים לא מצליחות לאחות את השברים.
'על בלימה' מוקדש לנופלים שכל כך רצו לחיות.
'על בלימה' מוקדש לאלה שלמרות הכל נותרו מהלכים בינינו חיים, והם נשמות תועות וכואבות שאינן מוצאות מזור לנפשן.
לרכישה: ברשתות חנויות הספרים המובילות ('צומת ספרים', 'סטימצקי') בכל רחבי הארץ.
כתבות על הספר "על-בלימה":
אתר יד לשיריון – סקירה
הארץ – חמש שאלות לאבירם ברקאי
הרפתקאות סבא מילו והאבן הירוקה
איך הכל התחיל? עם רועי, בני בכורי. הוא אשם בכל. אבא מה עם סיפור לפני השינה? אז סיפרתי. בעצם המצאתי. וראיתי שאני ממציא בקלות. וזה זורם. אל שהילד מהופנט ולא מוכן להירדם…
אחר כך סיפרתי את הסיפור בגן. הילדים אהבו. גם הגננות.
אחר כך מסביב למדורה. הילדים אהבו. גם ההורים.
במהלך 2002 הפקעתי חודש מיומן הטיולים, המסעות והדרכות הנהיגה והתחלתי בכתיבה. חוויה מזוככת בת חודש על המקלדת. משהו אחר. נקי. רק אני עם עצמי.
'הרפתקאות סבא מילו והאבן הירוקה' הוא סיפורם של שני חברים טובים וסבא אחד. איש ענק ואוהב טבע. צמד ההרפתקנים נפגש עם אבן ירוקה, מוזרה בעוצמתה וביכולותיה וזו מביאה אותם למחוזות מרתקים, מפחידים וקסומים. הסיפור נקרא במתח רב ומתרחש באזור הדמדומים שבין דמיון ומציאות. מתאים בעיקר לילדים ו…למבוגרים שנותרה בהם נשמת הילד.
הוצאת 'ידיעות אחרונות' פרוזה עשרה. ייתכן ועדיין ניתן לרכישה.
ספרי טיולים
יוצאים לשטח
ספר הטיולים הראשון שלי. יצא לאור בתחילת 1994. איזה מהפכה בזעיר אנפין שהוא חולל. בבת אחת הוצפו שבילי הארץ באלפי כלי רכב. פקחי רשות שמורות הטבע התעלפו, התעשתו והוציאו עלי חוזה. היה נחמד.
בחלומותיי הורודים לא האמנתי שספר הטיולים הראשון יצליח כפי שהצליח. עד היום שום ספר לא הצליח לשחזר את הצלחתו – למרות היותו בוסר, עם הרבה טעויות של פעם ראשונה.
'יוצאים לשטח' נתן לאלפי אנשים את ההזדמנות. לפתע הם יכלו לצאת ולחגוג את הארץ היפה הזאת מבלי שיזדקקו למדליה אולימפית בניווט (למעט אותם קטעים שאני הצלחתי לברבר אותם. אופס).
החל משנת 1997, עקב שינויים רבים בשטח – המסלולים דרשו עדכונים רבים ואת חלקם לא ניתן היה לטייל יותר – הפסקתי את הדפסתו.
חוזרים לשטח
אחרי ההצלחה של ספר הטיולים הראשון ('יוצאים לשטח'), נותרו עדיין כמה פינות חמד שלא קבלו ביטוי בין דפיו. יאללה 'חוזרים לשטח'.
'חוזרים לשטח', שיצא לאור בספטמבר 97, תיקן את הטעויות הגדולות של יוצאים לשטח: יצאתי לכל מסלול פעמיים, עבדתי עם טייפ מנהלים (ולא עם פנקס כיס – כפי שעשיתי ב'יוצאים לשטח'.. ) ו…הסוף לעידן האופנוע. את כל מסלולי הספר עשיתי רכון מאחורי הגה הדיפנדר. מותרות שכאלה.
ייחודו של 'חוזרים לשטח' בתמהיל שלו: טיולים קצרים, טיולי יום ארוכים וגם טיולים הדורשים לינת שטח יומיים, שלושה וארבעה.
לראשונה התחלתי להכניס נקודות ציון ומאיר שלו ידידי (באותם הימים) – יחד העברנו לא מעט שעות בשטח – תרם הקדמה פרי עטו. דבר לא שכיח אצלו.
החל משנת 2000, עקב שינויים רבים בשטח, הפסקתי את הדפסתו.
מדריך ברקאי – טיולי שטח צפון ומרכז
הספר הראשון, בסדרה של שני 'מדריכי ברקאי', שהחל בהחזרת עטרה ליושנה. מטרתו – ללכת בעקבות מסלולי 'יוצאים לשטח' המיתולוגי: אחדים מהמסלולים לעדכן ואחרים שאבדו ואינם (בסבך כבישים ועבודות פיתוח), ליצור "יש מאין" במגמה לעשותם טוב יותר מקודמיהם. זה הצליח.
'מדריך ברקאי -טיולי שטח צפון ומרכז', שיצא לאור באוגוסט 1999, כולל בתוכו 20 מסלולי טיול מהרמה ועד בית גוברין שבשפלת יהודה. זהו ספר הטיולים הראשון בו עשיתי שימוש בספירלה (לנוחות המעלעל). את עמודיו דאגתי לעטר בעשרות תצלומי צבע, כולל צילומי אוויר של נקודות ההתחלה. 'מדריך צפון ומרכז' הוא ספר אהוב ביותר על המטיילים ויעיד מיקומו כבעל שיא המכירות בין כל ספרי.
החל משנת 2005, עקב שינויים רבים בשטח, הפסקתי את הדפסתו.
מדריך ברקאי – טיולי שטח במדבר
הספר השני בסדרת 'מדריכי ברקאי', שיצא לאור באוגוסט 2000, ובו 20 מסלולי טיול, אהובים עלי במיוחד, הנעים במשעולי מדבריות יהודה והנגב. עם חלקם הלכתי בעקבות מסלולי 'יוצאים לשטח' (ראו שם) והיו גם אחרים: חדשים, מפתיעים, רעננים.
המדבר הוא במידה רבה ביתי. שנים של עבודה, מסעות, טיולים, הפכו אותו לחלק מרכזי מנוף מולדתי. חלק מהמסלולים בספר עוצרי נשימה ביופיים. אחרים, יתרונם בסיפורי עבר מרתקים "הנעים" בצדם, וישנם גם אלה, שפריחת האביב והחורף הופכת אותם לגלויות של חוץ לארץ, וכאלה המעבירים תחושה של באמצע הכי שומקום – "לב הישימון", ומסלולים המאפשרים גיחות לנקיקים וגבי מים ואלו הלוקחים אתכם במסע גיאולוגי בעקבות הזמן וכולם – כאן, בהישג יד, בארץ מדברית כל כך יפה.
המדריך כולל 150 תמונות צבע, שצולמו במהלך סקירת המסלולים, מפות מסלול עדכניות, נקודות ציון שהוצאו בעזרת GPS ומבואות שימושיים.
החל משנת 2007, עקב שינויים רבים בשטח, הפסקתי את הדפסתו.
חוצה ברקאי
במרץ 2003 יכולתי להעניק לג'יפאים וחובבי השטח את גולת הכותרת של ספרי המסעות שלי: 'חוצה ברקאי' קראתי לו.
הרעיון מאחורי הספר היה פשוט בתכלית: שלושה מסלולים בלבד – 'מים לים צפון' (מסלול החוצה את הארץ לרוחבה במשך יום אחד); 'מים לים דרום' (מסלול החוצה את הארץ לרוחבה במשך יומיים); 'המסע הגדול' מסלול בן 10 ימים החוצה את הארץ לאורכה ממטולה לאילת. (המסע הגדול מעניק למעשה אפשרות בחירה של 15 ימי טיול שכן החל ממדבר באר שבע – אליו מגיעים אחרי 5 ימי מסע – יש שתי אופציות שונות, כל אחת בת 5 ימים).
שלושה מסלולים בלבד? לכאורה. היה ברור לי שמעט מאוד אנשים יכולים להתפנות מעיסוקיהם לטיול רצוף בן 10 ימים. אי לכך חולק המסע הגדול לימים בודדים כשכל יום מתחיל ומסתיים בסמוך לכביש. מה הרווחנו? ניתן לבצוע פלחים בני יום אחד בלבד - וכל אימת שיש בידכם שבת פנויה לצאת ולעשות את אחד מימי המסלול.
הוסיפו לכל האמור לעיל 200 צילומי צבע מרהיבים, תצלומי אוויר, תרשימי מסלול, כריכה קשה עם ספירלה, מאות נקודות ציון לשימוש בעלי מכשירי GPS – והרי לכם מתנה ראויה ביותר לכל חובבי השטח.
החל משנת 2008, עקב שינויים רבים בשטח, הפסקתי את הדפסתו.
חפוז בשטח
מה לנו התזזית הזאת? מאין לכל הרוחות שאבנו עד היום אנרגיה לשבתות של ריצות מרתון בכבישים ובשבילים? יש בשורה. 'חפוז בשטח' קוראים אותה.
ספר הטיולים הראשון שלי 'יוצאים לשטח', היה בשנת 1994 הסנונית הראשונה שאפשרה לאלפי בני ישראל לחגוג את שבילי הארץ היפה הזאת, מבלי להזדקק לתעודות הצטיינות בניווט. חלפו 10 שנים. באוגוסט 2004 יצא לאור 'חפוז בשטח', ספר הטיולים השישי. הדובדבן.
הרעיון מאחורי חפוז בשטח היה פשוט בתכלית – להפסיק להשתגע. להפסיק לחשוב על כל טיול כמו משימה מורכבת. אחרי ארוחת בוקר, ללא מנהלות מורכבות, ב"שעה נורמאלית" יוצאים לגיחה משפחתית קצרה, שפויה – בדיוק מה שהילדים רוצים, בדיוק מה שהיה חסר בספרי הטיולים.
20-10 ק"מ של נסיעת שטח. זה אורכם של מסלולי הספר החדש. התבשיל הנכון להנאה משפחתית. אפשר לקרוא ל 'חפוז בשטח' גם 2-3-2: שעתיים נסיעת כביש ליעד וחזרה; 3 שעות כיף של הפסקות, טיולים רגליים, משחקים ומדורות; שעתיים נסיעת שטח. 7 שעות נכונות, המחזירות את הבינה לטיולים ואת השפיות למטיילים.
בשיטת סיפור הדרך, איפוס מד מרחק ומקבץ סיפורים ואנקדוטות הכרוכים במסלול – שיטה שנהייתה סמלם המסחרי של ספרי הטיולים שלי – אני מעניק לכם את חווית – 'חפוז בשטח'.
בספר 25 מסלולי טיול: 2 במרכז הארץ, 5 בהרי יהודה ובשפלה, 5 ברכס כרמל, 4 ברמות מנשה והר חורשן, 4 במערב הגליל, 3 בגליל העליון, 2 בדרום הגולן.
'חפוז בשטח' מתאים לכל קשת רכבי השטח: רכבים "רכים" (חסרי יחס העברה נמוך) ימצאו 13 מסלולים התפורים למידותיהם. ה"קשים" (רכבי כבישטח עם יחס העברה נמוך ) – יחגגו את כולם.
'חפוז בשטח' כולל כ-250 תמונות צבע, 25 מפות בקנ"מ 1:50,000, הכוללות את אזור המסלול והתוואי המדויק שלו, מקבץ נ.צ לכל אחד מהמסלולים (מאפשר לבעלי GPS "טיול לוויני").
החל משנת 2008, עקב שינויים רבים בשטח, ובעיקר עקב עידן האינטרנט שפגע קשות במכירות, הפסקתי את הדפסתו.
עידכונים לספר "חפוז בשטח" – תוכלו למצוא כאן
חפוז בשטח 2
במרץ 2006 החלטתי להמשיך ב"גישה החפוזית" ורקחתי את 'חפוז בשטח 2'.
התעוררתם בבית בנחת ולקראת צהרי יום נוכחתם, כי מזג אוויר קסום קורא לכם לצאת לשטח? -
'חפוז בשטח 2' הוא התשובה.
יצאתם לחופשה בצימר גלילי ואחרי ארוחת בוקר מאוחרת ודשנה חשקה נפשכם בחילוץ עצמות קצר? – 'חפוז בשטח 2' הוא התשובה.
טיולי אופניים בשטח? אתם מוזמנים לגמוע את כל מסלולי הספר.
הליכה ברגל? אין כאן שבילים ייחודים להולכי רגל, אבל גם כך ישנם מסלולים שלמים, שתמצאו אותם עונג שבת מושלם לנעלי הליכה.
בספר 25 מסלולי טיול הנעים בשפלת יהודה, רמות מנשה, הגלבוע, גליל תחתון, גליל עליון ורמת הגולן. כל המסלולים נגישים לבעלי רכב "שטח-אמיתי" (עם יחס העברה נמוך). אחרים, בעלי רכבי "שטח-רך" (ללא יחס העברה נמוך), יוכלו לחגוג 17 מתוך 25 מסלולי הספר.
מחרוזת פנינים של טבע, היסטוריה, נוף וג'יפאות, בצוותא עם 250 תמונות צבע מרהיבות, מאות נקודות ציון לבעלי GPS ושיטת הובלה ידידותית ומוכרת.
החל משנת 2009, עקב שינויים רבים בשטח, ובעיקר עקב עידן האינטרנט שפגע קשות במכירות, הפסקתי את הדפסתו.
עידכונים לספר "חפוז בשטח 2" – תוכלו למצוא כאן
הי דרומה לאילת (חפוז בשטח 3)
הרעיון לכתיבת 'הי דרומה לאילת -חפוז בשטח 3' בא לי מכם המטיילים. אחרי 'חפוז בשטח 2', נראה לי שמיציתי את ז'אנר כתיבת המסלולים הקצרים. מה טעם במסלול קצר בנגב, אם רק ההגעה לשם דורשת נסיעה של שעתיים לכל כיוון? הסרתי ידי מהמקלדת והעסקתי עצמי בפרויקטים אחרים.
ואז הוצפתי במכתבי מטיילים. שטעיתי.
הרעיון היה פשוט. אתמצת אותו בלשונכם: "חצי עם ישראל יורד בחגים דרומה. חלקו עד אילת, חלקו למצפה רמון וחלקו לצימרים של הערבה. לא נראה לך שיש מקום לתת מסלולים קצרים על הדרך? גיחה קצרה לשטח וחזרה לכביש, עם כיוון הנסיעה? ומה עם אלו שהתמקמו במלון האורחים שלהם? לא נראה לך שבא להם לעשות טיולים קצרים באזור הלינה?"
שוכנעתי. לא שזה היה קשה כל כך לשכנע אותי…. אתם הלא כבר יודעים דבר, או שניים, על מערכת היחסים שלי עם המדבר. ירוק מצהיל את פני, פלגי מים מברווזים אותי, משטחי אחו חוגגים את נשמתי ומרבדי חד שנתיים סוחטים ממני סדרות וואווווו אינסופיות. ליערות הכרמל יש קסם גדול. התצפיות לבקעת בית נטופה מכשפות אותי ורמת הגולן? שיר שלא נגמר.
ועדיין, לבי שייך למדבר.
בספטמבר 2007 יצא לאור 'הי דרומה לאילת' (חפוז בשטח 3).
אתם בצומת אהלים, ביציאה הדרומית מבאר שבע לכיוון מצפה רמון, כביש מס' 40. הכיוון אילת. המרחק שנותר 215 ק"מ. אפשר לסבול כל הדרך בגניחות ספסל אחורי "אבא מצ'עמם לי". אפשר אחרת.
26 מסלולי 'הי דרומה לאילת' מאפשרים לעשות זאת אחרת. המסלולים בספר מחולקים כך, שאת רובם תוכלו לעשות בדרככם דרומה. הם ממוקמים לאורכן של הדרכים המרכזיות לאילת: כביש 40, כביש 90, כביש 25, כביש 12. בכל דרך שבה תבחרו לרדת, תמצאו מסלולים שיגוונו לכם את הנסיעה.
חלק מהמסלולים מתאימים בעיקר לרגעים שאחרי. רוצה לומר, הגעתם למלון? העברתם את הלילה בשינה טובה? זה הזמן, אחרי ארוחת הבוקר, לצאת ולבלות במדבר עם ספר הטיולים.
לכל מסלול, כהרגלי בספרי הקודמים, מצורפים פתיח ובו נתוני רקע חשובים על מסלול הטיול, מפה, תמונות לרוב, שצולמו במהלך סקירתו, וכמובן הרחבות, שתפקידן להוסיף לנסיעה את "שעת הסיפור" - משפחתיות שכזאת.
לבעלי מכשירי הניווט הכנתי, כמו בספרי הקודמים, לקט נקודות ציון. עבור כולם הקפדתי, ככל הניתן, על סיפור דרך קל, פשוט להבנה והתמצאות, כזה שיביא אתכם, כמו תמיד, לנקודת הסיום, בלי צורך ברקע הרואי של לילות לבנים בסיירת המיוחדת ההיא וארון מדליות אולימפיות בניווט.
כל המסלולים ב 'הי דרומה לאילת' נגישים לאלה שבבעלותם רכב שטח אמיתי. אחרים, (בעלי רכבשטח רך, ללא יחס העברה נמוך), יוכלו גם הם לחגוג – עם 20 מתוך 26 מסלולי הספר.
טיולי אופניים? אתם מוזמנים לגמוע את כל מסלולי הספר. אני בטוח שתיהנו מאוד, גם אם פה ושם תצטרכו ללכת כברת דרך ארוכה עם האופניים על הגב… (מישהו אמר מעלה רמון?).
הליכה ברגל? בספר הנוכחי הגדלתי את כמות המסלולים הרגליים: חלקם גיחות קצרצרות וחלקם מסלולים של ממש. אל תפספסו.
החל משנת 2009, עקב שינויים רבים בשטח, ובעיקר עקב עידן האינטרנט שפגע קשות במכירות, הפסקתי את הדפסתו.
ספרי אחזקה, נהיגה וחילוץ
לחיות עם אופנוע/האופנוע הטרקטורון ואתה
ספר הביכורים שלו. יצא לאור בשנת 1991. כמה אהבתי אותו. כמה התרגשתי כשיצא למדפי חנויות הספרים. היו ימים. בגרסתו הראשונה נקרא הספר "לחיות עם אופנוע".
מה יש בו? מידע שימושי לאופנוענים וטרקטורונים בהיבטי אחזקה שוטפת. טיפולים מונעים והתגברות על תקלות.
הדפסת הספר הופסקה בשנת 1997 עקב השינויים הרבים בעולם האופנועים (מנועים מוזרקים, אלקטרוניקה, בלמים וכיו"ב).
ספר החילוצים
אחרי הכנת הנבחרת הישראלית ל'קאמל טרופי' 1995 החלטתי שהגיע הזמן לכתוב ספר מקצועי נוסף. הפעם לא לאופנוענים אלא לג'יפאים. הבחירה הטבעית היתה נושא החילוצים, הקרוב כל כך ללבי. היה כיף אמיתי לכתוב את הספרון הקטן והייחודי הזה.
'ספר החילוצים' יצא לאור בשנת 1996 ומיד הפך ללהיט. הג'יפאים אהבו את ספר הכיס עם התמונות והאיורים. היו בו לא מעט חידושים בנושאי חילוץ עצמי והדדי לתקופה שבה עדיין לא היו תחרויות עבירות וכל נושא החילוץ היה ממש בחיתוליו.
הדפסתו הופסקה בשנת 2000 עם צאתו לאור של 'מדריך החילוצים השלם'.
מדריך החילוצים השלם
בחמש השנים שחלפו מהוצאת 'ספר החילוצים' ועד 'מדריך החילוצים השלם' עבר ענף רכבי השטח בישראל מהפכה של ממש: עשרות אלפי רכבי שטח התווספו למעגל החוגגים, פעילויות אינספור של תרבות מוטורית צצו ועלו כפטריות אחרי הגשם.
'מדריך החילוצים השלם', שיצא לאור בשנת 2001, גדל ותפח כמו השוק: ספר רב היקף ויריעה (288 עמודים בכריכה קשה), מלווים ב-200 תצלומי צבע ועשרות תרשימים.
עקב בצד אגודל מוביל אתכם המדריך החדש, אל מרבית תרחישי התקיעה האפשריים: בטרשים, בחולות, בבוץ ובמים. לכל תרחיש תקיעה מצורף הפתרון, בעזרתו תשיבו לרכב את יכולת התנועה: בחילוץ עצמי, הדדי, עם כננת או בלעדיה.
ההדפסה הופסקה בשנת 2005.
I am living in USA, how can I get the book
אנחנו על השחור?
אבירם שלום ראשית הסיור אתמול 22.3.18 היה מדהים ומזעזע במובן החיובי על כך תודה מעומק הלב
יש סיבה מדוע אי אפשר להרשם לניוזטלר?
בברכה ובהוקרה רבה יעקב ארבל
אבירם שלום רב
בשבת האחרונה ביצעתי מסלול טיול ג'יפי ברכבי מסלול מהספר חפוז בשטח מספר 20 מהילה למנות
המסלול מדהים ביופיו .ויש לציין מה שכתוב בספר ככתבו וכלשונו אין שינוי כל ההערות שנרשמו כבר לא קיימות .נהניתי מהמסלול ויש להיצמד לכתוב וכל המסלול כיפי ונעים וכן נופי בטירוף עם עצירות הקפה .נוף מדהים הן לים התיכון גליל מערבי והן לכיון צפון לכיוון המונפורט. לידיעתך
אבירם שלום רב
כהרגלי אני עושה את מסלולך שתי וערב מספריך שבו אני נהנה לטייל בכל מסלול הנמצא בספריך .
היום ניסיתי לבצע את המסלול מספר 3 מהספר "חפוז בשטח" מנס הרים לבר גיורא כל המסלול הוא במגמת ירידה ראשית אומר עקב הגשמים האחרונים דרגת המסלול צריך להיות דרגת קושי מספר 4 כלומר 4 כוכבים .בעמוד 73 שורה רביעית מלמעלה 2.45 עד למקטע 3.2 עקב הגשמים של אתמול נוצרה מפולת ונוצר בור כך שלא ניתן לעבור ולהמשיך את המסלול המדהים ביופיו .יצאנו שני רכבים הרכב הראשון שניסה לעבור בור וירידה תלולה זו על אף מכוון ועל אף מצב רכב נעול כולל דיפרנציאל כמעט התהפך ויצא בנס בעזרתי כך שתפסתי את החלון הנהג מבחוץ כך שלא יתהפך.אני קיבלתי החלטה לא להמשיך במסלול זה והסתובבתי ולו רק לא לעבור פיר תלול זה לא ניתן דרך מילוט מדרך זו משום ממערב יש תהום ומימין חומת סלע .לכן אבקשך להזהיר את הנוסעים בציר זה לא לנסוע בנתיב זה שהוא השביל האדום ואולי למצוא דרך חלופית למסלול מדהים ביופיו זה .
בכבוד רב
אבנר עובדיה
אבירם שלום,
סיימתי לקרוא אתמול בלילה את "על בלימה".
זהו ללא כל ספק הספר הכי מטלטל ומרגש שקראתי בחיי!
הרגשתי שאני חייב לשדר לך תגובה (דבר שמעולם לא עשיתי) – פרגון עצום על העבודה בעריכת הספר באופן כה מקצועי, מרתק ומעניק כבוד לכל גיבורי הקרבות של אותם ימים ארורים.
במדינתנו העדיין צעירה המסרים חייבים לעבור הלאה ממדינאים ועד לוחמים – לזכור את המורשת הזו שבזכותה אנו עוד כאן ו"אל יגבה ליבנו".
בתודה רבה, איתן.
קודם כל תתחדש על האתר – נראה מעולה
יש דרך סודית להשיג את ספרך "מדריך החילוצים השלם" ?
ברשתות הגדולות לא ניתן להשיגו
צחי שלום,
תודה רבה על המילים החמות.
אני שמח שהצלחתי.
בנוגע להמלצה על הוספת המפות. המלצה מצוינת אבל… בלתי אפשרית.
עניינים של כספים ויחסי גומלין בין סופר בעלי זכויות והוצאה לאור.
אני מקווה שגם סיפורה של האחת כבש אותך. (-:
כל טוב,
אבירם
אכן. ולא רק אותי.
מלוא ההערכה.
אבירם שלום,
סיימתי לקרוא אתמול את ספרך "על בלימה".
הספר מתאר בצורה מפורטת וסוחפת את כל קרבות החטיבה ובתור חובב היסטוריה צבאית נהניתי מאד, אני מרגיש שזהו סיפור שחובה לכולנו להכיר. שמעתי רבות על החטיבה והכרתי את העובדות הבסיסיות, לאחר קריאת הספר אני מכיר כמובן טוב יותר את כל ההתרחשויות.
מבקש להודות לך על עבודת המחקר שעשית כדי להביא את הסיפור לידיעת הכלל.
המלצה אחת, להוסיף מפות קטנות בצורה תכופה יותר, כל כמה עמודים כדי להבין היכן כל התרחשות וכל פלוגה נמצאת בשטח (יש כמובן מפה בתחילת הספר אבל קצת קשה לעקוב).
עכשיו אני מתפנה לקרוא את סיפורה של "האחת"…
בברכת חג שמח ושנה טובה,
צחי נבו.