צמיג ועומס
סימון העומס על דופן הצמיג מצביע על חוזקו, כמו גם, כפשוטו, עד כמה מותר להעמיס על הצמיג.
סימון העומס יכול להופיע על גבי דופן הצמיג בארבעה אופנים:
עומס מותר כפשוטו – מספר המופיע בק"ג, או בליברות. לדוגמא: 1180 ק"ג שמשמעו – על צמיג זה מותר להעמיס עד 1180 ק"ג.
קוד עומס המבטא ק"ג או ליברות – לדוגמא המספר 114 שווה ל 1180 ק"ג . הטבלא (החלקית) המוגשת כאן לפניכם מפצחת את הקוד. הפרשי הק"ג בין מספר למספר אינו אחיד. הפרש זה (בטבלא שלפניכם) מתחיל בהבדלים של 12 ק"ג בין מספר למשנהו (ראו בין 80 ל-81) ומגיע עד 35 ק"ג בערכים הגבוהים (לדוגמא בין 114ל –115 ).
קוד/משקל
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
P.R = PlyRating – שיטת חישוב עומס על פי חוזק הרבדים הפנימיים. בשיטה זו מבוטאת יכולת נשיאת המשקל של הצמיג, לא בק"ג או בליברות (כמו בשתי השיטות הקודמות), אלא בהתייחס לכמות הרבדים שממנו הוא מורכב, סוגם וחוזקם. אם עדיין לא התבלבלתם אז דעו לכם ששיטה זו לא מציינת כמה רבדים יש באופן מעשי בצמיג אלא נותנת נקודת התייחסות מול רובדי כותנה, שהיו פעם ואינם עוד, אך "רוחם" מרחפת בין הרבדים ומשמשת בסיס לחישובי חוזק הצמיג.
לדוגמא: 10P.R = חוזק הצמיג הנ"ל שווה לחוזקו של צמיג בעל 10 רבדי כותנה. 10P.R יהיה תמיד בעל יכולת נשיאת משקל משופרת ביחס לצמיג בעל 8P.R ולהיפך.
L.R = LoadRange – שיטת קוד עומס לביטוי הרבדים הפנימיים (כעין קוד ל-P.R).
A=2PR
B=4PR
C=6PR
D=8PR
E=10PR
רבדים – השלד הנסתר
תזכורת (מפרק ב' על ייצור הצמיג) – מתחת לגומי הנראה לעין שוכן לו שלד הצמיג הקרוי בעגה המקצועית 'קרקס' או 'קסינג'.
השלד מורכב מרבדים שהם למעשה יריעות טקסטיל מסוג ניילון פוליאסטר או ריון אליהן מתווספת תערובת גומי.
ישנם גם רבדי פלדה שהם למעשה חוטי פלדה מצופים בתערובת גומי ולאחרונה החל גם שימוש ברבדים העשויים מסיבי ארמיד (קוולר).
בבואכם אל הרבדים, זכרו להבדיל בין חוזק הצמיג – שלעיתים, מקבל את ביטויו באמצעות ה – P.R (ראו הסבר בהמשך המאמר) – לבין תכולת הרבדים האמיתית המפרטת כמה רבדים יש בסוליית הצמיג, כמה בדופן הצד ומאיזה סוג.
כל הצמיגים הרדיאליים, ואלה הם הרוב השולט בצמיגי הרכב (ראו בהמשך המאמר), מורכבים מכמות שונה של רובדי דופן צד וסוליה. תמיד בדופן הצד יהיו פחות רבדים (לעומת זאת בצמיג דיאגונלי (ראו עליו בהמשך) כמות הרבדים בדופן צד זהה לכמות הרבדים בסוליה זאת גם הסיבה לחוזק ועמידות דופן צד טובים יותר בצמיג דיאגונלי מול גמישות ואחיזה טובים יותר ברדיאלי).
הצמיגים, כאמור, יכולים להכיל רבדים מסוגים שונים ומכאן חלק מההבדלים בתכונותיהם.
ניילון - הוא החזק והעמיד ביותר. זאת הסיבה שרובדי ניילון הם המרכיב העיקרי בצמיגים המיועדים לעבודות קשות במיוחד (לדוגמא מירוצי שטח). לצמיג ניילון ישנה תכונה המרחיקה אותו מכלי רכב פרטיים וגם אתם, בעלי רכבי השטח שנמצאים מרבית זמנכם בכביש, רצוי שתשימו לבכם לכך. השם – "מחלת הבוקר". הסימפטומים – בנקודת המגע של הצמיג עם הקרקע הגומי מקבל צורה שטוחה, לא מעוגלת. סימפטומים אלא מתגלים אחרי חניית לילה ממושכת ובעיקר בטמפרטורות נמוכות. בדקות הראשונות של הנסיעה התחושה שהצמיגים מעבירים היא של נסיעה קופצנית. רק אחרי שהניילון מתחמם הוא חוזר ומקבל את הצורה העגולה והרכב חוזר להרגיש נוח לנהיגה.
פוליאסטר - הרובד הפופולרי ביותר. הפוליאסטר משלב גמישות וחוזק ואינו לוקה במחלות בוקר. עדיין, הפוליאסטר לא מתחרה בניילון בחוזק.
ריון - רובד פופולרי בעיקר במכוניות פרטיות. הריון מספק אחיזה ונוחות נסיעה ברמה הגבוהה ביותר בין כל הרבדים. הבעיה של ריון היא במגע עם מים – ברגע שרובד הריון נהייה לח הוא נפגם ומאבד בהדרגה את תכונותיו הטובות. זאת הסיבה מדוע נדיר למצוא רובד זה בצמיגי שטח – חתכים בדופן הצמיג, עניין של שגרה בצמיגי שטח, עלולים לחשוף את הרבדים לפגעי מזג האוויר.
פלדה – רובדי פלדה, הנמצאים מתחת לסוליה, מעניקים את ההתנגדות הטובה ביותר למפגעי הדרך – מסמרים ויתר מרעין. רבדי פלדה נדירים ביותר בשימוש בדופן צד בשל חוסר גמישותם.
ארמיד - שם נרדף לסיבי קוולר, המשמשים "מגע פלאים" בתחומים טכנולוגיים רבים, ביניהם צמיגים. רובד קוולר חזק פי חמש מגיד פלדה השווה לו במשקלו. אבל, התנגדותו לפנצ'רים פחות טובה משל גידי הפלדה ומחירו… יקר ביותר.
הבדלים בתוך המשפחה
שונות ברבדים ניתן למצוא גם "בתוך המשפחה". תכונות השלד של צמיג א' המתבסס על רובדי פוליאסטר אינן בהכרח זהות לאלו של צמיג ב' – למרות שגם הוא בנוי על רובדי פוליאסטר.
ויש גם סיבה לכך – לרוחב רובדי הטקסטיל, ב – 90 מעלות, עוברים כעין גידים (מאותו חומר) האוחזים אותם יחד שלא יתפרקו. צפיפות הגידים עשויה להשתנות. ומכאן, פוליאסטר א' יכול להיות בחוזק שונה מפוליאסטר ב'.
איך יודעים? אם מדובר בשני צמיגים זהים במידותיהם וזהים בכמות הרבדים שלהם הרי אם צמיג א' בעל כושר העמסה טוב יותר סימן שרובדי הפוליאסטר שלו חזקים יותר.
האם מותר להעמיס על צמיג יותר מכפי שמורים נתוני היצרן?
כן, תלוי במהירות הנסיעה. נתון העומס המקסימלי מתייחס לרכב הנוסע במהירות המקסימלית המותרת לצמיגיו. במידה ונוסעים במהירויות נמוכות יותר מותר להעמיס על הצמיג משקל גבוה מזה הרשום על דופן הצמיג. באיזה יחס? זה הזמן להיעזר בטבלאות יצרני הצמיגים.
אתם ועומס הצמיג - כל הצמיגים לרכבי השטח שמגמת פניהם טיולים הם בעלי מקדמי קוד עומס גבוה בהרבה מזה שתעמיסו על רכבכם.
עדיין, ישנה תקנה ברורה ומחמירה של משרד התחבורה בנדון – אתם עומדים להחליף צמיגים? אסור בשום פנים ואופן להרכיב צמיגים חדשים בעלי קוד עומס קטן מזה המקורי!!!
אבירם שלום. לא מסתדר לי חישוב העומסים לצמיג. ליברה היא 450 גרם +-. איך 80 ליב' שווים ל450 ק"ג?
מה לא הבנתי?
תודה.
80 איינו מייצג ליב' אלה קוד משקל, הערך של קוד משקל 80 הוא 450 ק"ג. אין מדובר ביחס המרה.